Εποχιακές Αλλεργίες και Διατροφή

Οι αλλεργίες έχουν την τιμητική τους αυτή τη περίοδο. Οι απότομες αλλαγές του καιρού, η άνθιση των δέντρων και των λουλουδιών, η γύρη  είναι βασικοί λόγοι όπου μεγάλο ποσοστό ανά τον κόσμο εμφανίζει εποχιακές αλλεργίες.

Πολλοί θεωρούν ότι η διατροφή δεν παίζει κανένα ρόλο αλλά κάνουν λάθος!

Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή την περίοδο που οι αλλεργίες έχουν έξαρση, στηρίζεται στην αποφυγή των αλλεργιογόνων τροφίμων.

Να λοιπόν τι πρέπει να κάνουμε με απλά βήματα:

  • Τα τρόφιμα που καταναλώνετε να μην είναι πολύ κρύα ή πολύ ζεστά.
  • Τα τρόφιμα να είναι καλά μαγειρεμένα, απλής μαγειρικής παρασκευής και χωρίς πολλά καρυκεύματα ή πικάντικες κόκκινες σάλτσες που αυξάνουν την εμφάνιση των συμπτωμάτων. Συνιστάται η κατανάλωση φαγητών μαγειρεμένα στον ατμό, βραστά, ή ψητά.
  • Αποφυγή κατανάλωσης τροφίμων με συντηρητικά και πρόσθετα, γιατί ενοχοποιούνται για την εμφάνιση των συμπτωμάτων σε αλλεργικά άτομα.
  • Αποφυγή γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, τυρί, γιαούρτι) και αυγών σε περιπτώσεις αλλεργίας στα συγκεκριμένα τρόφιμα.
  • Αποφυγή τηγανητών τρόφιμων, πολύ όξινων (μην προσθέτετε στα φαγητά σας μεγάλες ποσότητες ξυδιού ή λεμονιού) και τρόφιμα με πολλά μπαχαρικά (πιπέρι, πάπρικα, τσίλι κ.λ.π.) ή αρωματικά χόρτα (βασιλικός, δυόσμος).
  • Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται κατά τη διάρκεια του φαγητού για τον εντοπισμό των τροφίμων που ενοχλούν. Συνιστάται ο αποκλεισμός αυτών από το διαιτολόγιο.

 

ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ:

ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ

  • Φρούτα: Εσπεριδοειδή φρούτα, πορτοκάλι, φράουλες, λεμόνι ή λεμονάδα, χυμός γκρέιπ φρουτ, ανανάς, βερίκοκα, βατόμουρα.

Μπανάνες: Επιδεινώνει τα συμπτώματα όπως βήχα και φτέρνισμα.

  • Λαχανικά: Σέλερυ, σέλινο, αρακάς, ντομάτα, σπαράγγια, καρότο, μελιτζάνα, λάχανο, όσπρια σε περιπτώσεις παρόξυνσης του αλλεργικού επεισοδίου.

Ντομάτες. Πλούσιες σε ισταμίνες μπορεί να είναι μια κακή επιλογή κατά τη διάρκεια της περιόδου έξαρσης της αλλεργίας

Σέλινο: Επιδεινώνει τα συμπτώματα των αλλεργιών από γύρη δένδρων και αγριόχορτων.

  • Γαλακτοκομικά προϊόντα: Όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί πλήρες, ημιαποβουτυρωμένο, αποβουτυρωμένο) και τα παράγωγα γάλακτος (π.χ. κρέμα γάλακτος)
  • Κρέας – υποκατάστατα κρέατος: Παχιά τεμάχια βοδινού, αρνίσιου, χοιρινού κρέατος, εντόσθια, κονσέρβες κρέατος, λουκάνικα, σάντουιτς με λουκάνικα και ζαμπόν, μπέικον.
  • Ψάρια, Ψάρι ψητό, βραστό ή τηγανητό, οστρακοειδή και θαλασσινά (γαρίδες, αστακοί, καβούρια.)
  • Αβγά και προϊόντα που περιέχουν αβγά
  • Σόγια και προϊόντα της
  • Δημητριακά που περιέχουν γλουτένη- Ψωμί: Μακαρόνια με τυρί ή σάλτσες υψηλής περιεκτικότητας σε λίπος, ψωμί στο οποίο έχει προστεθεί λίπος ή βούτυρο κατά την παρασκευή του, μπισκότα και κράκερ υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, δημητριακά πρωινού υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ψωμί και δημητριακά ολικής άλεσης.
  • Λίπη / Έλαια: Κρεμώδη σάλτσες ή σος, μαγιονέζα, μπέικον, λαρδί.
  • Σπόρια (ιδίως σουσάμι) και Ξηροί καρποί και προϊόντα τους (φιστικοβούτυρο, ταχίνι)
  • Μουστάρδα και προϊόντα που την περιέχουν
  • Επεξεργασμένα τρόφιμα και τρόφιμα που περιέχουν διοξείδιο του θείου και θειώδη άλατα (βλ. διατροφική ετικέτα)
  • Η ισταμίνη προκαλεί κλασικά συμπτώματα αλλεργίας. Τρόφιμα πλούσια σε ισταμίνη είναι : τυριά, επεξεργασμένα κρέατα, καπνιστά ψάρια, αποξηραμένα φρούτα, μανιτάρια, αβοκάντο, μελιτζάνα, ντομάτα, ξινή κρέμα, ξύδι, κρασί, μπύρα.
  • Αποφυγή τροφίμων με πολλά μπαχαρικά (πιπέρι, πάπρικα, τσίλι κ.λ.π.) ή αρωματικά χόρτα (βασιλικός, δυόσμος).

Μαϊντανός: Αποφυγή εάν είστε αλλεργικοί σε γύρη δέντρων.

Χαμομήλι: Μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του βήχα κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής αλλά, εάν είστε αλλεργικοί στα                   αγριόχορτα, καλύτερα να το αποφύγετε.

ΤΙ ΝΑ ΤΡΩΩ;

  1. Όλα τα τρόφιμα, εκτός των απαγορευμένων

ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ:

  1. Ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία βρίσκονται σε πολλά ψάρια και ξηρούς καρπούς. Προάγουν την παραγωγή των προσταγλανδινών υπεύθυνων για την αντιμετώπιση των αλλεργιών.
  2. Μια άλλη φυσική ουσία κατά των αλλεργιών, είναι η κερκετίνη. Η κερκετίνη είναι ένα αντιοξειδωτικό που βρίσκουμε κυρίως στο τσάι, τα κρεμμύδια, το σταφύλι και τα μήλα. Η ουσία αυτή αναστέλλει και την έκκριση της ισταμίνης, γεγονός που της αποδίδει εξτρά αντιαλλεργικές ιδιότητες.
  3. Ανάλογο τρόπο δράσης με την κερκετίνη έχουν το τζίντζερ, η κουρκουμίνη και πιθανόν η καψαϊκίνη, ενεργή ουσία της κόκκινης πιπεριάς.
  4. Μούρα, κεράσια και ακτινίδια: δρούν σαν φυσικά αντισταμινικά

 

Βιβλιογραφία

http://www.aafa.org/page/allergy-facts.aspx

https://acaai.org/allergies/seasonal-allergies

https://www.healwithfood.org/allergicrhinitis/

https://www.webmd.com/allergies/features/foods-fight-allergies

http://www.onmed.gr/diatrofi/story/313164/oi-10-trofes-pou-anakoufizoun-apo-tis-epoxiakes-allergies

SHARE